FŐOLDAL

2012. nov. 15.

Boogie Nights: a Disco kezdete...








Boogie Nights: An Oral History of Disco

A "Boogie Nights: An Oral History of Disco" Lisa Robinson által írt cikk, amely a Vanity Fair 2010. februári számában jelent meg.
A cikk a disco zene és kultúra jelentős pillanatait, valamint azok hatását tárgyalja.

Ebből néhány lefordított részlet: 

Disco néven vált ismertté, és végül szidalmazták. De a zene, amely a 70-es évek elején feltört azok hangja volt, akik táncolni, táncolni, táncolni akartak – eltörölve mindent, kivéve a testüket és a ritmust. 

Amikor megcsináltuk a "Love to Love You Baby"-t, tudtuk, hogy ez egy kicsit innovatív, de senki sem tudta, hogy ilyen hatása lesz, és hirtelen az egész világ diszkóba megy. – Donna Summer

A diszkó ütemet azért hozták létre, hogy a fehér emberek táncolhassanak. – Bethann Hardison.

Egyesek szerint az 1960-as évek párizsi klubélete indította el az egészet. Ezek kifinomult helyek voltak, ahol az évtized végére olyan erotikus dalokat lehetett hallani, mint Serge Gainsbourg és Jane Birkin gőzölgő duettje, a "Je T'Aime ... Moi Non Plus" és Isaac Hayes álomszerű, 12 perces verziója a "Walk On By" -nek.
De a legtöbben egyetértenek abban, hogy mindez nem igazán számított az 1970-es évek elejéig, amikor a New York-i meleg underground táncklubok – a Loft, a Tenth Floor, a 12 West, az Infinity, a Flamingo, majd később a Paradise Garage, a Le Jardin és a Saint – olyan diszkókultúrát hoztak létre, amely magával hozta a nyílt drogfogyasztást, a helyszíni szexet és az eksztatikus, nonstop, egész éjszakás táncot.

A diszkózene csokornyakkendővel rendelkező funk. – Fred Wesley, James Brown harsonása.

A D.J.-k lettek a sztárok, mert a rekordok jöttek és mentek. Voltak egyslágeres csodák, voltak nagy sztárok, voltak lemezek, mint Manu Dibango afro-jazz "Soul Makossa"-jazze, de D.J.-ék voltak azok, akik megtalálták a módját, hogy összekeverjék ezeket a nagyon különböző dolgokat, és egy egész estét hozzanak létre.

Gloria Gaynor: A "Never Can Say Goodbye" pörgős változatát csináltam, majd ez lett az első diszkódal, amit az AM rádióban játszottak, és a Billboard diszkólistáján az 1. helyig jutott.

Barry White slágere 1974-ben nagy változást hozott, mert ez egy olyan hangzás volt, ami korábban nem létezett. A "Love's Theme" egyike volt azoknak a lemezeknek, amelyek hatalmas, hatalmas klubrekordok voltak körülbelül hat hónapig, mielőtt egy rádióállomásra került és No. 1 lett.

Harry "KC" Wayne Casey, dalszerző, alapító, KC & the Sunshine Band ("Get Down Tonight", "That's the Way [I Like It]): Olyan albumot akartam készíteni, amely pörgős.
A "Shake Your Booty" frusztrációból íródott, látva, hogy az emberek küzdenek azzal, hogy jól érezzék magukat. Csak szabadnak akarja érezni magát, és önmaga lenni. Kelj fel a seggedről és csinálj valamit.

A diszkózene a saját személyes igényeimet tükrözte – hogy zenét hallgathassak egy vacsorán vagy szeretkezés közben, amit nem szakít meg egy reklám vagy egy rádióbemondó.
Amikor megkaptam Donna Summer "Love to Love You Baby" című számát, eljátszottam egy partin, és az emberek folyton azt mondták, hogy játsszam el újra. Ezért felhívtam Giorgio Moroder producert, és megkértem, hogy készítse el a lemez bővített változatát. Készített egy 16 perc 40 másodperces verziót, a többi pedig már történelem. —Neil Bogart, elnök, Casablanca Records, 1979.

Giorgio Moroder, dalszerző, producer ("Love to Love You Baby", "I Feel Love"): Arra gondoltam, ha valaha is van ötletem egy olyan szexi dalra, mint a "Je T'Aime", akkor szeretném megcsinálni. Szóval mondtam Donnának, ha előállsz egy kis dalszöveggel...
Egy nap bejött a stúdiómba, és azt mondta: "Azt hiszem, van egy ötletem a dalszövegekre", és valami ilyesmit dúdolt: "Mmmmmmm... Szeretlek szeretni bébi." Csináltam egy demót, bemutattam néhány embernek, és a reakció hihetetlen volt.

Giorgio Moroder: Eleinte nem volt túl sok nyögése. De az albumon verzión 70 nyögés volt.... Azt hiszem, egy felvétellel megcsináltuk.

1976-ra állítólag 10 000 diszkó volt az Egyesült Államokban: diszkók gyerekeknek, időseknek, görkorcsolyázóknak, valamint hordozható diszkók bevásárlóközpontokban és Holiday Innekben.
Abban az évben a Billboard heti slágerlistáján szereplő 10 kislemezből 5 rendszeresen diszkó volt.
A Fred Astaire Dance Studios pedig élénk üzletet csinált a Hustle tanításával.

Níle Rodgers: Azért írtuk meg a "Le Freak"-et, mert 1977-78 szilveszterén megtagadták tőlünk a belépést a Studio 54-be. Grace Jones meghívott minket, hogy nézzük meg a műsorát Feltételezte, hogy mivel a "Dance Dance Dance" című slágerünk olyan nagy, hogy bejuthatunk. Normális esetben megtehettük volna, de , elfelejtette a nevünket leadni, és a portás nem engedett be minket. Udvariasan azt mondta, hogy baszzuk meg.
Bernard és én elmentünk, és írtunk egy dalt "Fuck Off" címmel: "ajjaj... bassza meg ... " Nagyon jól hangzott, de azt mondtam, hogy nem lehet dalunk a rádióban, aminek az a címe, hogy "ajjaj... Bassza meg." Szóval kitaláltam a "Freak Off"-ot, de az nem volt szexi. Aztán Bernard előállt azzal, hogy "Van egy új tánc, amit mindenki csinál, a Freak." Ez volt a mi verziónk a "Gyere bébi, csináljuk meg a csavart".

Gloria Gaynor: Már a szöveget olvasva tudtam, hogy az "I Will Survive" egy sláger; Még csak nem is hallottam a dallamot. De a lemezkiadóm egy másik dalt választott, és ez volt a B oldal. Szóval elvittük Richie Kaczorhoz az 54-es stúdióba, aki imádta, eljátszotta, és odaadta D.J. barátainak. Elkezdték játszani a klubokban, és az emberek elkezdték felhívni a rádióállomásokat, hogy hallják ott is.

1978-79: Nem meglepő módon a rocksztárok, a punk sztárok és a szupersztárok mind elkezdtek diszkózni:
Rod Stewart karrierje legnagyobb slágerét a "Da Ya Think I'm Sexy" című dallal érte el. A Rolling Stones készített egy hihetetlen, groove-alapú dalt, a "Miss You"-t. A Blondie kitört a CBGB-ből egy listavezető kislemezzel, a "Heart of Glass"-szal. Diana Ross pedig együttműködött Chic-kel az "I'm Coming Out" című dalban.

Utálom a "Da Ya Think I'm Sexy"-t, de élőben kell csinálnom, mert olyan jól megy. (Rod Stewart, 1984).

Az eredeti cikk: