FŐOLDAL

2024. máj. 16.

Első Lemezlovagok (A diszkózás kezdete a hatvanas években)

 


DJ Kollégák!

„Volt egyszer egy lemezlovas” könyvem adatgyűjtésekor kutakodtam az első magyar diszkók kialakulásáról. Az összegyűjtött anyag végül terjedelmi okok miatt nem került bele a kötetbe, de szívesen közzé adom.

Üdv! DJ Gusztafik Tibor



 

Első Lemezlovagok

(A diszkózás kezdete a hatvanas években)

Amikor neki gyürkőzünk, hogy megírjuk a hazai diszkózás izgalmas és szövevényes történetét, azonnal fel kell tenni az egyik legfontosabb kérdést! Hol rendeztek először rendszeresen diszkót Magyarországon? Elsőnek lenni történelmi jelentőségű, csakhogy ennyi év távlatából lehetséges-e pontosan megállapítani a szórakoztatás szempontjából hiteles időpontot? Az első bulik időpontjának meghatározása annál is inkább kényes kérdéskör, mert sok évtized távlatából az emlékezet könnyen becsaphatja, még az egyébként pompás memóriával megáldott embereket is. Nem könnyű az eseményeket rekonstruálni, csekély számban maradtak írásos emlékek, sajnos a szem és fültanúk is nagyon kevesen maradtak…

Országszerte elméletileg bárhol, bárki rendezhetett büszke lemez és magnó tulajdonosként a barátainak zenei bemutatóval fűszerezett bulit, házibulit. Menő volt, némi alkotói fantáziával akár nevezhette volna lemezlovasnak is - nem tudta magáról, hogy feltalálta a „spanyolviaszt”. (persze, Kolumbusz is véletlenül fedezte fel Amerikát…)

A mai fiatalok el se tudják képzelni, hogy a hatvanas években nyugati lemezekhez csak kalandos körülmények között lehetett hozzájutni, a beat albumok már-már a kincs kategóriába tartoztak. Miután a hazai zenekarok hosszú ideig csakis külföldi számokat játszottak, a muzsikusok hangyaszorgalommal próbálták rögzíteni a vasárnap esti Top 20-at, a Radio Luxembourg 208-ból. A bibi, csupán az volt, hogy a hang középhullámon érkezett pocsék minőségben, a jel elment és visszajött. A luxi mellett sokan, Cseke László „szabadeurópás” műsorai révén szereztek a zenei műveltséget, csipegettek az 1965-ben indult Komjáthy-féle Vasárnapi koktélból is. A nyugati rádióadásokat zavarták, itt-ott hiányosak voltak a dalok, sebaj, Keresztes Tibornak, Cintulának minden megvolt hanglemezen is! Az ötlet és lemezgazda rajta tartotta a kezét a magyar beat ütőerén, a bandák többségét a saját archívumából táplálta, kölcsönözte a zenei ellátmányt. Bonusként ötleteket adott a gitár nemzedéknek, mely nótákat kötelező betanulni. 1963-ban megalkotta a magyar diszkózás origóját a Fővárosi Művelődési Házban, a Magnós Klubbot. Közben együttműködött az Illéssel, az Omega együttessel, egyebek mellett dolgozott a Budai Ifjúsági Parkban, az Eötvös klub pincéjében, a Hordóban is. Ott volt minden zenei sarokkőnél. (1972-től a Sarokházban is.)

Hol bukkantak fel először pop számokat, előadókat bemutató lemezlovasok?

Szerintem a magyar diszkós műfaj bölcsőjét az egyetemi beat klubok szünet zsokéi ringatták! A zenészek többsége szomjas alkat volt, száraz torokkal botorság lett volna énekelni, ezért 45 percenként kívánatos volt a pihenő. A dobosok körbe szimatoltak a büfé környékén, a szólógitárosok és az énekesek szenzibilis népség, fogékonyak voltak a közönségből érkező jelzésekre, rámentek a „lepattanó labdákra”.

Amíg a bandatagok két rész között lazítottak, diszkós szórakoztatta a nagyérdeműt. Mi volt a feladata a szünet zsokénak? A nagy titkok tudói voltak! Beszélték a beat nyelvét, tudtak angolul, olvasták a szakirodalmat, jelesül a New Musical Express-t. A szó nemes értelmében vett lemezbemutatót tartottak, szöveggel és új nótákkal töltötték ki a szünetet, közben létfontosságú zenei híreket közöltek, a dalokról, a bandák tagjairól, lemez újdonságokról, tuti pletykákról. Ki? Kivel? Mit? Hogyan? Miért? A nagy többség nem tudta, hogy mi történik a beat világában, ezért kihegyezett füllel figyeltek, hallgatták a diszkóst, ki voltak éhezve a friss hírekre. Másnap a tájékozottságukkal vígan menőzhettek a haverok előtt.

Fontos küldetés volt az újdonságok tesztelése is, ha a bemutatott új számok melyek tetszettek a közönségnek, bekerült a zenekarok, Omega, Illés, Metro és a többi csapat repertoárjába is. A Metro zenekar házi DJ-e, Herskovits Tamás, az Omegáé, Szervánszky Atilla, a népszerű Tojás volt.

Keresztes Tibor Cintula: „Az első budapesti diszkó 1963 tavaszán a Lengyel Kultúra Házában volt, a moziteremben rendezték, Svejk nevezetű srác volt a disc jockey. Páran összeadtuk a legjobb lemezeinket, a vetítőfülkében volt az erősítő és kitűnő mozihangszórókon dübörögtek a számok. Teljesen bezsongtak a fiatalok, elszabadultak az érzékek, a fiatalok hirtelen nagyon szerelmesekké váltak, csókolóztak, fogdosták a lányokat, kiadós botrány lett belőle. Az újdonság varázsa, a gépzene szelleme kiszabadult a palackból.”

B. Tóth László az FMH körtermében rendezett, diaporáma vetítéssel fűszerezett parit, ami hasonló volt, mint egy diszkóklub, de tulajdonképpen a Magnós Klub remek házirendezvénye volt

Az első, tagsági megkötés nélküli, heti rendszereséggel megrendezett táncos rendezvény az Állami Könyvterjesztő Vállalat Liszt Ferenc téri Könyvklubjában volt. A szellemi alkotók, a tettestársak, Keresztes Tibor Cintula és a klubvezető Hajnal Gábor voltak. A kultikus helyszín az egykori irodalmi múzsák csókolta Japán kávéház hűlt helye, amely a kommunista korszakban az Állami Könyvterjesztő Vállalat tulajdonában volt.

A kreatív sugallat pillanataira az ötletgazdák másképpen emlékeznek. Keresztes Tibor Cintula: „Állandóan kutattam a megfelelő színteret, ahol muzsikálni tudnék, jártamban-keltemben felfedeztem a Könyvklubbot, amely a központi fekvése miatt ideális terepnek tűnt, a vezetőségnél érdeklődtem, hogy befogadnák-e a disc jockey klubot.”

Hajnal Gábor: „1966 szeptemberében KISZ-vezetőképző táborban voltunk Balatonszemesen, Cintula a szobatársam volt, mint mindig magával hozta a magnóját. Persze, hogy házibulit szerveztünk eszméletlen jókat mulattunk, frenetikus volt. Egyszer az éjszaka közepén a Cintula felvetette: Figyelj Gabesz, pompás helyen, a belvárosban dolgozol, csináljunk a Könyvklubban egy táncos helyet, én viszem magnómat és az ütős zenéket. Tetszett az ötlet, gyorsan koccintottunk is az ötletre. A Könyvklubban a csütörtök az író- olvasó találkozók napja volt, péntek a kártyásoké, többek között Zorán apukája is ott verte a blattot, vasárnaponként Scampolo buli volt, a kedd lett a befutó. Létrejött, beindult az első önálló Disc Jockey Klub!”

Cintula:Volt a Könyklubban egy jó kis zeneszekrény dinamikus Supraphon lemezjátszóval, magnóval és mikrofonnal egybeépítve, az első időkben arról muzsikáltam. A műsorban a jól bevált Shadows sziporkák: „Apache”, „Kon-Tiki”, „Atlantis”, „Guitar tango” stb. Cliff Richard ínyencségek: „Move it”, „Living Doll”, „Lucky Lips”, „Summer Holiday” stb szóltak. Az örök sztenderdek: Perry Como, The Tornados, Paul Anka, Fats Domino, Beatles, Rolling Stones és Elvis Presley csemegék: All Shook Up’, ‘Return To Sender’, ‘Don't Be Cruel”, Blue Suede Shoes” dübörögtek. Repertoáron:‘Heinz- „Just Like Eddy”, Jerry Lee Lewis: „Great Balls Of Fire”.Az 1966-os menők: The Spencer Davis Group, The Hollies, Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich, Sam the Sham & the Pharaohs,The Yardbirds vagy éppen a The Searchers, naná, hogy szuper hangulat volt. Akadtak olyan huncut fickók is, akik halmozták az élvezeteket, nem csak a zenét hallgatták, a látkép is lenyűgözte őket. A klubnak volt egy galériája a csajok miniben álltak a korlátnál, kellemes látványt kínáltak az alulról leselkedőknek…”

Hajnal Gábor: „Egyáltalán nem volt nagy hírverés, csupán kiragasztottunk egy kis plakátot a Könyvklub üvegfalára és annyi. Akkoriban szájról-szájra terjedtek a hírek. A Keresztes Tibi az egyetemi klubjaiban bemondta, srácok zenehallgatás keddenként a Liszt Ferenc téri Könyvklubban. Özönlöttek a beatnikek. A színpad elé pakoltuk Cintula pultját, rajta a Grundig magnóját, a számok a Scampolo két pálca Selmer énekhangfalán szólt. Öt forint volt a belépő, nem kellett tagsági, nem volt megkötés, bárki bejöhetett. Cintula óriási dumát nyomott, elképesztően szórakoztató volt, a Budapesten hamar elszaladt a tánc klub híre, népszerűek lettünk, gombostűt sem lehetett leejteni, bejártak az Illés, az Omega és a Metro zenészei is!”

„A műsor a kornak megfelelően, ismeret átadással, TIT előadás szerűen kezdődött. (A TIT nem más, mint Tudományos Ismeretterjesztő Társulat szakmai tevékenységet folytató szervezet volt, a kommunista világban.) Az első menetben Cintula „ismereteket terjesztett”, nemcsak Beatles és Rolling Stones létezik jelszóval, bemutatta például az új Beach Boys Good Vibrations albumot, utána pedig lehetett táncolni, ismerkedni, piálni…”-mondta el Hajnal Gabi.

Új szórakoztatási forma született! Ez volt az első DISCO club, még ha nem is így nevezték. A sikeres táncos rendezvény bizonyította, hogy nemcsak a zenekarokra lehet jókat bulizni! A lemezről, magnóról játszott számok, nóták mellé szervírozott műsorvezetői atmoszféra legalább olyan hatásos az ismerkedéshez, tánchoz, kikapcsolódáshoz!

Cintulának a Könyvklub sikere hiteles referencia, hivatkozási alap volt, az általa vezetett táncos rendezvény nagy durranás volt, nagyszerű lehetőség a vendéglátósoknak is.„- érzékeltette a Könyvklub bulik jelentőségét Hajnal Gábor.

A történelmi hűség kedvéért mondjuk el, három-négy évvel később a klubvezető, Hajnal Gábor is felnyergelt lemezlovasnak! A Danuviában a Generál együttes mellett diszkózott, szerepelt klubokban, muzsikált hajón, tevékenykedett műsorközlőként, és zsokézott, hol másutt, nomenest omen alapon, a Hajnal bárban is!

Hosszú évtizedeken keresztül koncertszervezőként dolgozott, egyebek között- menedzselte a Piramist, tolta a P Mobil szekerét, dolgozott a Budapest Sportcsarnokban, szerkesztette a Petőfi Csarnok Csillagfény diszkóját, istápolta az Exoticot, felkarolta, naná (!) Baby Sisters bombázóit is stb.

 

Gusztafik Tibor