FŐOLDAL

2014. nov. 19.

Underground &/vs. Mainstream?

A zenében (is) akadnak szavak, melyek jelentése, értelmezése nem egyértelmű, használatuk logikátlan.

Ilyen lett az utóbbi években az "underground", aminek ez a rövid előzménye:

A művészetek minden ágának, így a zenének is vannak irányzatai, melyek az adott időszakban a legnépszerűbbek, a többség által leginkább elfogadottak. Ezeket a „fő áramlatokat” angol szóval mainstream-nek nevezzük.
Közülük kerülnek ki a slágerek, melyek általában nem a legújabb trendeket képviselik, hanem a már kialakult, széles közönségrétegre számíthatnak.
Forrás: mainstream | Zenei ENCIklopédia 

A underground zenei irányzat az 1960-as években alakult ki, és  -a mainstream ellentéteként
  • Underground: (földalatti, illegális) a társadalom hagyományos értékrendjével szemben álló, a hivatalos intézmények keretein kívül működő mozgalmak.
  • Földalatti mûvészeti mozgalom: eredeti, legtágabb értelemben az illegálisan terjesztett mûalkotások elnevezése a különbözõ mûvészeti ágakban.
  • Alternatív ellenkultúra, melyben politikai-kulturális, és zenei jelenségek, mozgalmak egyaránt megtalálhatók.
Forrás: underground | Zenei ENCIklopédia 


Az underground zene alábbi fő fejlődési, műfaji változásokon ment keresztül:



Bár az évek során a határvonalak kezdet összemosódni, de azért néhány jellemző tulajdonság alapján megkülönböztethetők voltak:


Az underground és a mainstream ezen értelmezése, kategorizálás a zenei műfajokon belül évtizedekig érvényes volt: jól megkülönböztethetően éltek egymás mellett, hatottak egymásra, és egyes irányzatok átkerült a másik oldalra. 

Az utóbbi években azonban "Electric Underground"-ból olyan új irányzatok alakultak ki, melyeknél a zenére, alkotójára és előadójára vonatkozó underground - mainstream felosztás már más szempontok alapján történik.

Milyen, és miben van lényegi különbség a két terület közöttük? Technika, helyszín, zenei irányzat, minőség, fellépési/sugárzási lehetőség, népszerűség, jövedelem, ...?
Vagy az underground ellentéte nem is a mainstream, hanem az EDM???


Nézzük néhány mérvadó példát, véleményt:


Gyakori téma, hogy mennyit keres egy DJ?
Itt egy meglepő lista az "underground" leggazdagabbjairól!
Megállapítható belőle, hogy nem nyomorognak.
Ez érthető és jogos, hiszen olyan DJ-k vannak rajta, akik a szakma legjobbjai közé tartoznak hosszú évek óta.
Személyük, munkásságuk világszerte ismert és elismert:

TOP 10 HIGHEST PAID DJ’S IN THE UNDERGROUND SCENE


Top 10 Highest Paid 600x333 Top 10 Highest Paid Underground DJs
1. Paul Oakenfold – $58 million
2. John Digweed – $45 million
3. Sasha – $40 million
4. Carl Cox – $16 million
5. Sven Vath – $14 million
6. Richie Hawtin – $8.5 million
7. Erick Morillo – $6 million
8. Mark Knight – $4 million
9. Adam Beyer – $3 million
10. Louie Vega – $2 million

De milyen szempontból nevezik őket "underground"-nak?!?

Ebből a kommentárból arra lehet következtetni, hogy ők az EDM DJ-k underground megfelelői, társai, akik az old school, a korai techno, és a 2000-es évek elejét képviselik - de flörtölnek (?!) a mainstream-mel.
Much has been made of how much money the EDM DJs are raking in and we’re frequently seeing figures in the tens of millions flying about, but what about their underground counterparts? Even if you’re flying the flag for the underground and for the old school, there are a lot of DJs making big money. A lot of these artists have certainly flirted with the mainstream, but we’ve still got classic ‘90s heads, techno legends and progressive stalwarts from the early ‘00s.
Eszerint tehát az underground az EDM (mainstream?) ellentéte.


**************************************************

A fenti véleményt képviseli ez a cikk is:



**************************************************

A DJ-k (további) megosztása hazánkban is megtörtént; csak egy példa:

A Magyar DJ Magazin, mint print médium megszűnésének fő okát Bozóki János főszerkesztő ebben véli (bár szerintem nyilvánvalóbb okai voltak a magazin bukásának):
"Azt gondoltuk nem olyan súlyosak ezek a szakadékok, és hogy az „under-over” vita jó húsz évvel annak kirobbanása után teljesen idejét múlt. Abból indultunk ki, hogy hozzánk hasonlóan mindenki tisztában van vele, hogy egy esztétikai megítélés relativitásánál fogva mindig lesz még undergroundabb és onnan nézve „gagyibb”, „szarabb” és „legszarabb” kategória, amit egymásra, aggathatunk." 
"Ahogy egy Ultrán, vagy egy Balaton Sound-on megfér az EDM, a techno, az electro, a trance, a d’n’b, vagy a deep house egymással, úgy a magazin hasábjain is e sokszínűségét szerettük volna reprezentálni a szcénának." 
 "...a Guettás címlap negatív eladási csúcsot döntött. Az” under” olvasókat határozottan nem érdekelte,..."
"A máig meglevő underground-overground szembenállás ezért inkább méregként kíséri hát napjaink hazai e-zenei kultúráját..." 

**************************************************

Magyarország egyik legsikeresebb, nemzetközileg is ismert dj-je Jay Lumen.



Mivel "underground szemléletű" embernek tartja magát, véleményét - amit a partynews-ban fejtett ki- érdemes figyelembe venni.

A helyzetet így jellemzi:
"örökérvényű beszélgetés a mainstream DJ és az underground DJ között, akik egy fesztiválon játszottak és beszélgetnek a buli után a backstage-ben:
Mainstream DJ nagy arccal: “Láttad a bulimat? Vette a közönség a zenét mi?”Underground DJ: “Vette…. De olcsón is adtad….”
Ez persze nem azt jelenti, hogy az úgymond slágerekre nem volna szükség. Igenis van, hiszen olyan is létezik, hogy popkultúra, és bizony ezen a vonalon is van számtalan minőségi zenei munka. Ezekre óriási szükség van, hiszen például egy anno slágernek számító Basement Jaxx-re vagy Groove Armada-ra ma sem mondja senki, hogy igénytelen lett volna. Emellett meg kell azt érteni, hogy a pop mindig is az undergroundból táplálkozott. Fogalmazhatunk úgy, hogy amit mi megszeretettünk, arra később a mainstream lecsap, és nagyüzemi szinten kezdi tolni. Ez ilyen egyszerű."
Valóban ilyen egyszerű? Az alapvetően olcsó, gagyi mainstream a minőségi undergroundból tartja fenn magát?
Hát nem, ahogy a folytatásból kiderül:

"Feleslegesnek tartom a szembenállást az underground és a mainstream DJ-k között. El kell fogadni mindkét műfaj létjogosultságát és meg kell tartani az egyensúlyt, hiszen ez így egészséges. Ugyanakkor azt is meg kell érteni, hogy mindkét műfajban a minőség felé való eltolódásra kell törekedni, hiszen ez a közönség érdeke is."
Szép gondolat, melyből azt is megtudjuk, hogy az underground és a mainstream tulajdonképpen két műfaj.
Ez kissé meglepett, csakúgy, mint amikor elmondja, hogy mekkora társadalmi szerepvállalásra van szüksége egy reflektorfényben élő művésznek.
Persze 
underground!

(Jay Lumen elismerésre méltó DJ, és szimpatikus ember- többet érdemel az "underground" jelzőnél!) 

***********

Egy másik, PartyNews interjúban Teenage Mutants ezt mondja:

Nekem az underground a játszóterem, a saját kis titkos világom. Igazából az egyik legjobb dolog, amit egy DJ vagy művész kaphat egy este folyamán, az a jó hangulat. Amikor belépünk az „underground”-ba, ha nem is egészen, de egy kicsit elfelejtjük a problémáinkat, legalább egy 5-6 órára… Csak táncolunk, beszélgetünk, és jól érezzük magunkat. Számomra az underground a második otthonom, manapság pedig sokkal több időt töltök el ott, mint otthon.
Hát, ... irigylése méltó ez az underground feeling...


**************************************************


Ez a cikk, -ami most, november közepén jelent meg-, azt jelzi, hogy a két "tábor" közötti ellentét (szítása?) fokozódik!

THE UNDERGROUND MUSIC VS EDM COMMUNITY DIVIDE


We’ve seen a lot of this:  “Underground Music is EDM”, “All electronic music falls into EDM”, “Underground Fans will never like EDM Fans” & “Why do fans want Underground Music to stay underground” etc etc etc.

**************************************************
Egy régebbi, érdekes írás:

Továbbél-e az underground az online közösségi média korában?



**************************************************

Tanulság?
Levonás alatt.
Egyelőre azt sem tudom, hova kellene sorolni azt a kezdő dj-t, aki egy kis pinceklubban EDM-zenét játszik; underground (mint pl. Carl Cox), vagy mainstream (mint David Guetta)!?