Dj, disk jockey, deejay, lemezlovas, hanglemez-bemutató, lemezgazda...; önálló szakma, művészet, a zene interpretálásának, alkotásának legújabb, legmodernebb képviselője.
A dj munkája különféle tevékenységekből áll össze. Ezekhez képességek, zenei érzék, jó kommunikációs készség, sokrétű tudás, általános és szakmai ismeretek, gyakorlat, zeneanyag és felszerelés szükséges.
Magyarországon először a "szövegelős" diszkózás alakult ki, mert
- igény volt a lemezek, dalok, előadók rövid bemutatására, ismertetésére,
- az általánosan használt orsós- és kazettás magnók korlátozták a zenék átkeverésének, mixelésének lehetőségét.
Változást a korszerűbb technikai eszközök, a lemezjátszók és a lemezek elérhetővé válása (a hazai háttéripar és kereskedelem létrejötte), valamint az elektronikus zene, a techno divatja hozott.
Mindezek hatására nőtt a mixelés fontossága, és csökkent az összekötő szöveg szükségessége, aránya.
Ezzel párhuzamosan természetesen a DJk kezdtek szakosodni: tovább fejlődött a "technikás" diszkózás, valamint kialakult a "mixmesterek" új generációja, akik közül többen az elektronikus zene elismert terjesztői, képviselői lettek.
A folyamatnak azonban súlyos mellékhatásai is voltak, melyek az első komoly -máig ható- válságba sodorták a szakmát.
Az új trend mögé bújva -az összekötő szövegtől, mikrofonhasználattól mentesülve- ugyanis megnyílt a karrier lehetősége azok előtt is, akik nem tudtak "beszélni", de a mixelési tudásuk sem érte el a szükséges szintet.
Tehát a DJ tevékenységükből a két alapvető eszköz hiányzott! Nem véletlen, hogy ők kezdtek elsőként és leghangosabban tiltakozni a szakvizsga kötelezettség ellen a "művészi szabadság" érdekében (akkor még eredménytelenül).
És egyre többen lettek!
Őket látva, hallva a fiatalok (a közönség) és a vendéglátósoknak nem alaptalanul gondoltak arra, hogy ezt bárki meg tudja csinálni...
Óriási hibát követtek el a bontakozó elektronikus tánczene (EDM) "ideológiai" vezérei, hogy ezeket a zömében tehetségtelen, önjelölt-megnemértett zseniket befogadták és hergelték a szabadságharcukat.
Ezzel saját táboruk létszámát ugyan növelték, de minden más szempontból (presztízs, gázsi, munkalehetőség) rengeteget ártottak a szakma egészének, minden "igazi" (real) DJ-nek.
Kivívták a vizsgamentességet, ami a "lemezbemutató szakma" megszűnését jelentette.
Megalapozták a "bárki lehet DJ" elvet és gyakorlatot, amikor ezt a -valamikor előadóművészi- tevékenységet kizárólag jogdíjfizetéshez kötik.
Ennek következménye a mai elkeserítő állapot, ami egyaránt kilátástalan a tehetséges, feltörekvő fiatalok és a régi profik döntő többségének.